Præsentation af Aarhus Universitets fødevarekortlægning

Vær med, når Aarhus Universitet præsenterer sin opfølgning på industriens fødevareforskningsstrategi.

Aarhus Universitet har gennemført en omfattende kortlægning af alle de kompetencer og faciliteter, som universitet råder over på fødevareforskningsområdet.

Oplysninger om arrangementet

Fredag 30. november 2018,  kl. 12:30 - 14:30

Agro Food Park nr. 13, Aarhus Nord

Der er hårdt brug for målrettet forskning og innovation, hvis den danske fødevareklynge også i fremtiden skal være blandt de førende i verden. På den baggrund har Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer i samarbejde med en række større fødevarevirksomheder udarbejdet en fælles vision og strategi for den danske fødevareforskning.

Fødevareforskningsstrategien ” World-Class Food Innovation towards 2030” blev offentliggjort i slutningen af 2017 og den peger på syv områder, hvor der med fordel kan investeres i fællesskab:

• Bæredygtig råvareproduktion via cirkulær økonomi
  • Produkter til den globale forbruger
  • Fødevareanalyser til dokumentation af sikre fødevarer
  • Omics-teknologier
  • Fødevarer der bidrager til sundhed og velvære
  • Agil og intelligent automatisering
  • Bedre udnyttelse af big data

Som respons på strategien har Aarhus Universitet gennemført en omfattende kortlægning af alle de kompetencer og faciliteter, som universitet råder over på fødevareforskningsområdet.

Kortlægningen er gennemført på tværs af fagdiscipliner, institutter og fakulteter og kapaciteterne er beskrevet i publikationen ”Enabling world –class food innovation and sustainable food production  - with interdisciplinary research solutions from Aarhus University”.

Målet er at gøre det nemmere for potentielle samarbejdspartnere, både herhjemme og internationalt, at finde frem til, hvem på AU der arbejder med et givet fagområde.

Den omfattende kortlægning præsenteres på et møde for industrien og samarbejdspartnere fredag den 30. november kl. 12.30-14.30 i Agro Food Park nr. 13, Skejby.

Samtidig præsenteres Aarhus Universitets tværdisciplinære center iFOOD Aarhus University Centre for Innovative Food Research, der netop har til formål at styrke den tværfaglige forskning, der kan bidrage til at løse de udfordringer, fremtidens fødevaresektor står overfor.