Her er listen: De mest populære fødevare- og jordbrugshistorier fra 2016

Årets mest læste fødevare- og jordbrugshistorier fra Aarhus Universitet omhandler så forskellige emner som baselineberegninger, pizzakøer og sunde bøffer.

Vi har taget et kig i statistikkerne og fundet de ti mest læste fødevare- og jordbrugsnyheder fra Aarhus Universitet. Foto: Jesper Rais

Et nyt år har meldt sig på banen, og traditionen tro tager vi et kig i statistikkerne for at finde de ti mest læste fødevare- og jordbrugsnyheder fra Aarhus Universitet i det forgangne år.

1. Nyt paradigme for miljøregulering af landbruget

Fødevare- og Landbrugspakken fyldte en del på dagsordenen i 2016 – og ikke overraskende er det også oversigten over AUs samlede beregninger, der topper vores liste over de mest læste historier.

Læs eller genlæs artiklen

2. Hvad er baseline egentlig for noget?

?En central del af debatten om Fødevare- og Landbrugspakken drejede sig om baseline – både om hvad baseline er for en størrelse og ikke mindst, hvordan baseline skal indgå i kvælstofregnskabet. Forskere fra AU giver i årets næstmest læste historie en forklaring på, hvad den såkaldte baseline er.

3. Ny forskning skal give Apple vedvarende energi – når vinden ikke blæser

Apples kommende mega-datacenter i Viborg har også i år været populært læsestof. I oktober kunne vi fortælle, at Apple har indgået en aftale med Aarhus Universitet, der skal supplere datacentrets energiforsyning med stabil vedvarende energi i form af biogas.

4. Oregano skal få køer til at bøvse mindre metan

En af de populære historier i 2016, var nyheden om, at forskere fra AU skal undersøge, om tilsætningen af økologisk oregano til kvægfoder kan reducere produktionen af metan i koens vom. Selv om det primært er klimaet, der bliver den helt store vinder, er håbet, at projektet også vil gavne planteavlere og mælkeproducenter.

5. Mælk som kommunikationsmiddel

Med Twitter, tablets og tv lever vi i et informationssamfund. Vidste du, at mælk også kan virke som et medie? Modermælk indeholder små strukturer, som tilsyneladende kan viderebringe vigtige beskeder fra moder til barn. Det kunne vi fortælle i januar sidste år.

6. Dronninger, sex og samfundskollaps

En lidt anderledes nyhed om bidronningers parringsadfærd er også landet i top 10. Forskning viser, at sygdommen deform vingevirus kan overføres til andre bier under parring  og medføre kollaps af bifamilien.

7. Aarhus Universitets jordbrugsforskning i top ti på verdensplan

En anden nyhed, der fik jer til at klikke, var historien om, at jordbrugsforskningen på Aarhus Universitet ligger nummer 10 på verdensranglisten over 297 universiteter.

8. Gode bøffer kan reducere dit blodtryk

I 2015 ville I læse om, hvorfor ost er sundt. I 2016 var der fokus på de gode bøffer. Forskning viser nemlig, at kød, der er modnet, udvikler peptider, der virker blodtryksregulerende. Det kan potentielt bane vej for udvikling af ny medicin.

Læs eller genlæs artiklen

9. Ny forskningsmetode giver banebrydende indsigt i modermælk til for tidligt fødte

Endnu en historie om modermælk er landet i top ti. Denne gang handler historien om, at der er forskel på modermælk fra kvinder, der føder for tidligt og kvinder, der føder ved termin.

10. Danskernes køkkenkompetencer kortlagt

På en tiendeplads har vi historien om, at danskernes viden om fødevarer og evner i køkkenet i høj grad afhænger af indkomst og af, om vi har hjemmeboende børn.

Får du nyhedsbrevet?

Vil du være sikker på at modtage de bedste og vigtigste nyheder i 2017?

Tilmeld dig DCAs nyhedsbrev her