Hæder til dansk husdyrforskning: AU-forsker udnævnt til adjungeret professor i Kina

I efteråret 2018 rejste seniorforsker Peter Kappel Theil, Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet, til Kina og vendte tilbage til Danmark med en ny titel i bagagen: ikke som kejser af Kina, men som adjungeret professor ved Sichuan Agricultural University. Den flotte udnævnelse løber i fire år fra den 1. oktober 2018.

Professor De Wu overrækker beviset på udnævnelsen til adjungeret professor til Peter Kappel Theil ved en ceremoni på Sichuan Agricultural University i oktober 2018. Foto: Lianqiang Che
Det officielle certifikat dokumenterer udnævnelsen af Peter Kappel Theil til adjungeret professor ved Sichuan Agricultural University. Foto: Peter Kappel Theil

Ved en højtidelig ceremoni på Sichuan Agricultural University i byen Chengdu i det centrale Kina blev seniorforsker Peter Kappel Theil udnævnt til adjungeret professor for fire år i oktober 2018. Udnævnelsen er en kulmination af flere års samarbejde mellem Aarhus Universitet og Sichuan Agricultural University.

Dansk forsker underviser kinesiske studerende

Sichuan Agricultural University kører et program med deltagelse af 10 internationale eksperter, bl.a. Peter Kappel Theil. De næste fem år tager han turen til Kina én uge om året for at opgradere de kinesiske studerende med sin specielle viden om fodring og ernæring af søer. Kina stiller med en noget større volumen af studerende, end Peter Kappel Theil er vant til i Danmark. Under besøget i oktober 2018 underviste han således 60 studerende inden for emnet "søers udnyttelse af næringsstoffer". De studerende modtager ikke blot undervisning i plenum, men kan også få personlig vejledning til deres igangværende projekter af den internationalt anerkendte danske forsker.

Udnævnelse fører til forskningssamarbejde

Udnævnelsen til adjungeret professor er en flot anerkendelse af Peter Kappel Theils store viden om fodring og ernæring af søer. Han forventer, at samarbejdet med Sichuan Agricultural University giver gode muligheder for at søge midler til forskningssamarbejder i Kina og Danmark. "Mængden af dyr betyder ikke ret meget i Kina og giver derfor mulighed for andre typer forsøg, end hvad der er muligt i Danmark", siger Peter Kappel Theil.

Kineserne er meget inspirerede af Peter Kappel Theils arbejde med søer og ernæring. De har udfordringer med at få hans forskningsresultater til at virke i Kina, blandt andet fordi temperaturen er højere end i Danmark. Det giver problemer med at få søerne til at æde mere end 4 kg/dag og dermed optage tilstrækkeligt med næringsstoffer til mælkeproduktion. Selvom kineserne importerer dansk genetik, kan de ikke opnå lige så store kuld, som danske besætninger kan. Ud over vidensdeling og undervisning kan der etableres samarbejde med analyser af fx blodprøver.

Til forskel fra Danmark arbejder Kina også med orner, og Peter Kappel Theil ser gode muligheder for at starte forskning op inden for det område i fremtiden.

Kinesiske ph.d.-studerende gæster Danmark

Samarbejdet med Sichuan Agricultural University startede i 2016, hvor Peter Kappel Theil var vejleder for gæste-ph.d.-studerende Pan Zhou. Pan Zhou var på AU Foulum i to år og tog ny avanceret viden med sig retur til Kina. I januar 2019 lander en ny gæste-ph.d.-studerende fra Sichuan Agricultural University i AU Foulum i mindst ét år.