Forskning talte til alle sanser på FOOD Festival

- Det er ligesom Roskilde Festival, bare med mad, forklarede en erfaren festivalgænger sin førstegangsbesøgende ven. Allerede i køen til årets FOOD Festival stod det klart, at begivenheden for længst har fået en stærk identitet hos århusianerne. AU FOOD var selvfølgelig med.

For femte år i træk slog FOOD Festival 2.-4- september portene op for over 30.000 madglade gæster, der kiggede forbi Tangkrogen i Aarhus for at se, dufte og ikke mindst smage på alt fra dessertøl og tang til sorte havregryn og insekter ved de mere end 250 aktører, der havde stande på festivalpladsen.

Aarhus Universitets Institut for Fødevarer, AU FOOD, var på plads med en stand på festivalen, der præsenterede aktuel fødevareforskning. Med en drømmeplacering centralt på festivalpladsen var der allerede fra festivalens første timer en del besøgende i AU FOOD teltet.
 Er hvidblomstret raps den næste superfood? Hvad har plantefrø fra Brasilien at gøre med gul cheddarost, og hvordan opbevarer men bedst løg? Det var bare nogle af de spørgsmål, man kunne få svar på i AU FOODs festivaltelt.

Færre pindemadder - mere dialog
Mange valfarter til Food Festival for smagsprøvernes skyld, og der har tidligere år dannet sig alenlange køer foran de boder, der diskede op med særlige lækkerier. AU FOOD havde i år bevidst fravalgt smagsprøver, og fuldmægtig Merete Brødsgaard Henriksen, der har været koordinator på AU FOODs deltagelse, forklarer hvorfor:

-I år satsede vi på at vække sanserne hos publikum og præsentere projekterne, så der både var noget at se på, dufte til og røre ved. Det giver i højere grad mulighed for dialog, hvor folk ved smagsprøver har en tendens til hurtigt at være videre.Den prioritering så ud til at være rigtig. Merete Brødsgaard Henriksen fortæller:

-Vi oplevede stor interesse fra publikum, folk ville gerne bidrage med deres mening og spørge til vores projekter. Fødevarer ligger jo os alle sammen nært, så det er helt tydeligt noget, folk har en holdning til.

Forskning - live
Det var ikke kun igangværende projekter, der blev præsenteret; AU FOOD udførte også forskning ”live” på festivalpladsen.  Et forsøg, der handler om sammenhængen mellem tallerkenfarve og forventet mæthed blev udført i AU FOODs telt med publikum som forsøgspersoner. Forsøgsleder, post doc. Barbara Vad Andersen fra Institut for Fødevarers afdeling for Fødevarekvalitet, Perception & Samfund forklarer:

-På festivalen finder vi et bredt udsnit af befolkningen med hensyn til demografisk baggrund, så det var oplagt at lave et forsøg her. Forsøget bygger på forskning, der har indikeret, at tallerkenfarve kan indvirke på, hvor meget, man spiser. At farver kan have en sådan effekt, er for langt de fleset ukendt, men kan være en interessant parameter at arbejde med, både når det gælder om at få folk til at spise mere og mindre. Forsøget på FOOD Festival skulle så undersøge, om tallerkenfarven også betyder noget for, hvor mætte, vi tror vi bliver af den portion, vi ser foran os.

Forskning betyder noget for vores hverdag
For de deltagende forskere og studerende kan det være krævende at være ”på” en hel weekend, men Ph.d. studerende Amita Jahangiri, der præsenterede Annattoprojektet, der handler om at stabilisere farvestof fra den brasilianske annatto-plante til brug i bl.a. ost, synes godt om muligheden for at præsentere sine studier for et bredere publikum:
 - Det er sjovt at vise, at forskningen handler om noget, vi alle sammen kan købe i supermarkedet, fortæller hun.

Følgende projekter blev præsenteret på FOOD Festival:

SOILVEG

SUSMEATPRO

ANNATTO

DANBÆR

COLARO: Production Process for Nutraceuticals made of Pomace from Berry Juice

Lugt til løgsygdomme: Strategier og teknologier til at begrænse madspild i spisekartofler og grønsager

Hvid raps