Discovery Channel filmede Foulum-forskere

En drone med teknologi til at spotte vildt i marken har tiltrukket opmærksomhed fra den anden side af andedammen. Et filmhold fra det canadiske Discovery Channel har været på besøg hos forskerne fra Institut for Ingeniørvidenskab i AU Foulum og den private virksomhed Sky-Watch, som var samlet i en midtjysk eng en meget tidlig morgen for at filme forskning, mens det sker.

Et tv-hold fra Discovery Channel var draget fra Canada til en eng i Midtjylland for at lave morgenoptagelser om et forskningsprojekt i Institut for Ingeniørvidenskab. Foto: Janne Hansen

Fuldmånen lyser smukt og stærkt i den ellers mørke, stille og kølige morgen i Nørreådalen i Midtjylland. Efterhånden som solen overtager opgaven med at belyse engene, løfter tågen sig fra det fugtige græs. Det emmer af mystik og naturens hemmeligheder.

Men her er ikke kun natur. Et tv-hold fra det canadiske Discovery Channel er kommet for at filme et projekt, som forskere fra Institut for Ingeniørvidenskab i AU Foulum samarbejder med den private virksomhed Sky-Watch i Støvring om. Ved hjælp af droner er projektet godt på vej til at skabe en teknologi, der kan afsløre nogle af naturens morgenhemmeligheder. Dronen og dens nye teknologi har vakt opsigt nok på den anden side af Atlanterhavet til, at den i Canada kendte tv-vært Dan Riskin, en producer og en tv-fotograf har taget turen til det midtjyske for at lave et tv-indslag om det spændende projekt.

Faren lurer

Noget af det, der skjuler sig i det lange græs, er vildt – som alt, alt for nemt kommer i karambolage med de store høstmaskiner. Når maskinerne slår græsset i den tidlige sommer er det den samme periode, da rålam ligger og trykker sig fladt til jorden i håb om ikke at blive opdaget. Det er en god strategi mod rovdyr men en meget risikabel adfærd, når en glubsk høstmaskine nærmer sig. Resultatet kan blive grusomt.

Forskerne og firmaet arbejder på at udvikle en drone, der ved hjælp af varmesensorer og kameraer kan få øje på, om der ligger et dyr eller en fugl i det høje græs. Målet er at udvikle dronen, så den kan identificere hvilken type dyr, det drejer sig, give besked til maskinføreren, inden han kører dyret over, og skræmme eller lokke dyret væk ved hjælp af lyde, der er skræddersyet til den enkelte dyreart.

Findes ved hjælp af kropsvarme

Månen indtager sin plads i bageste række mens solen overtager forreste plads. Inden sten og andre distraherende ting på jorden bliver varmet op af solen letter dronen for at gå på arbejde. Ved hjælp af varmemåling skal den finde en mørkebrun kanin og en farverig fasankok, der er gemt i det høje græs. I dagens anledning er de sat ud og tøjret, så dronen og tv-holdet har noget at arbejde med.

Selv med fuldmånen som den stærkeste belysning kan dronen finde vildt ved hjælp af varmesensorer. Foto: Janne Hansen

Tv-vært, jæger, forskere og tv-fotograf arbejder sammen om at optage en fasankok, der skal sættes ud i græsmarken og derefter findes af dronen. Foto: Janne Hansen

Dronen summer som et stort insekt. Først hænger den stille i luften til ære for fotografen for så at drage af sted i retning af kaninen og siden hen fasanen. Det varer ikke længe, før dyrenes kropsvarme har gjort dem synlige for dronens varmesensorer og de optages af dronens nye, særlige kameraer. Hidtil har dronen kun kunnet levere information om, at der fandtes noget uidentificerbart. Denne morgen er det første gang, at kameraerne kommer i spil og viser præcist hvad det er, dronen har fået øje på.

Dronen sender billederne tilbage til computeren, hvor de kan ses på skærmen til stor fascination for tv-holdet, som er begejstret over at være til stede, mens forskningen foregår og nye resultater opstår.

.

Senere på formiddagen gør dronen sig endnu mere populær, da den finder en flok vilde rådyr i det høje græs. (Se videoen her.) Allerede inden kaffetid har dronen og dens mennesker sørget for en lang række gode fotomuligheder for det canadiske tv-hold.

Efter klip og redigering bliver indslaget bragt til efteråret i programmet ”Daily Planet” på Discovery Channel. Daily Planet er et timelangt populærvidenskabeligt program, der vises hver aften på canadisk tv.

”Det er en fjer i hatten for både Institut for Ingeniørvidenskab og vores kommunikationsfolk i blandt andet DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, at dette spændende forskningsprojekt vækker interesse uden for egne kredse. Det er spændendende og udfordrende rent fagligt at få det til at lykkes, og så har det samfundets interesse. Dyb faglighed kombineret med anvendelsessigtet - det er der, vi gerne vil være, og så gør det jo det ekstra sjovt, når vi også kan vække interessen så langt væk som hos Discovery Channel,” siger viceinstitutleder Morten Dam Rasmussen fra Institut for Ingeniørvidenskab.

Læs mere om dronen i artiklen ”Drone spotter vildt på marken”.

Projektet har fået en overvældende god pressedækning i den danske og udenlandske presse, herunder TV2, DR, Jyllands-Posten, Politiken, Information, videnskab.dk, Børsen, Nordjyske og Kristeligt Dagblad – for blot at nævne nogle få af de danske.

Projektet er et led i aftalen mellem Fødevareministeriet og Aarhus Universitet.

Dronen blev testet på arealer ved Nørreåen, hvor Aarhus Universitet deltager i projektet ”Vildtforvaltning i forbindelse med biomassehøst i ådal”.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Rasmus Nyholm Jørgensen, e-mail: Rasmus.Jorgensen@agrsci.dk, mobil: 2162 8277 eller viceinstitutleder Morten Dam Rasmussen,  e-mail: mortend.rasmussen@agrsci.dk, telefon: 8715 7846, mobil: 2515 2755, begge Institut for Ingeniørvidenskab