Arla investerer millionbeløb i forskning på Aarhus Universitet

Fra 2015 investerer Arla 62,5 mio. kr. i et nyt forskningscenter med Aarhus Universitet og Københavns Universitet som samarbejdspartnere. Midlerne vil finansiere 40 ph.d.- og postdoc-stillinger målrettet forskning i mejeriprodukters ernærings- og sundhedseffekter.

Arla, Aarhus Universitet og Københavns Universitet går sammen i et nyt samarbejde om forskning i mejeriprodukters ernærings- og sundhedseffekter. Foto: Colourbox

I begyndelsen af oktober tog Arla det første spadestik til et nyt innovationscenter i Agro Food Center i det nordlige Aarhus. Centret udgør en investering på 270 mio. kr. og ventes klar til brug i efteråret 2016.

Her bliver det en central del af den nationale klyngeorganisation Danish Food Cluster, der blandt andet i samarbejde med Aarhus Universitet arbejder for at tiltrække talent, investeringer og virksomheder til Danmark, samt bidrager til at styrke det danske innovationssystem for fødevarer.

Men det stopper ikke her. Fra næste år investerer Arla yderligere 62,5 mio. kr. i et nyt forskningscenter med Aarhus Universitet og Københavns Universitet. Midlerne er målrettet forskning i, hvordan mejeriprodukter kan styrke immunforsvaret, forebygge sygdomme som bl.a. type 2-diabetes og modvirke fejlernæring.

Fælles fodslag for dansk fødevareforskning

Helt konkret bidrager Arla med 12,5 mio. kr. om året i fem år til de to universiteter, hvilket blandt andet finansierer 40 ph.d.- og postdoc-stillinger. Den præcise fordeling af midlerne afhænger af projektporteføljen, der bliver skabt i et samarbejde mellem alle tre parter.

Dekan for Science and Technology på Aarhus Universitet, professor Niels Chr. Nielsen, har meget store forventninger til det kommende samarbejde med mejerigiganten og glæder sig over efterspørgslen på de stærke forskningsaktiviteter.

”Der er generelt et stort behov for at skabe mere samarbejde mellem industrien og universiteterne, og derfor er vi meget glade for, at Arla har taget dette initiativ i samspil med opbygningen af deres innovationscenter i Skejby. Vi har stor fokus på, at Danmark markerer sig globalt som værende i den internationalt førende liga, når det kommer til fødevareforskning, og det nye samarbejde mellem Arla og universiteterne i Aarhus og København giver os en unik mulighed for at opbygge en internationalt stærk platform med fokus på sundhed i relation til mejeriproduktion,” siger Niels Chr. Nielsen og pointerer, at den store investering også giver Aarhus Universitet mulighed for at synliggøre og intensivere sin stærke position på fødevareområdet.

”De påtænkte 40 nye ph.d.- og postdoc-stillinger i centret vil give en fantastisk mulighed for at tiltrække og uddanne unge forskere i tilknytning til dette vigtige erhvervsområde, og det er klart, at centret også forstærker mulighederne for at etablere nye spændende samarbejder med andre erhvervspartnere, særligt i Skejby.”

Forskning, der gør en forskel

På Aarhus Universitet har et bredt udsnit af medarbejdere allerede bidraget til udviklingen af det nye samarbejde, herunder ansatte på institutter på både Science and Technology og Health.

På Institut for Fødevarer glæder institutleder og formand for Aarhus Universitets fødevareplatform, Michelle Williams, sig over beslutningen om at stable et nyt samarbejde på benene.

“Gennem flere måneder har vi arbejdet tæt sammen med både Arla og Københavns Universitet for at klarlægge, hvilke muligheder og styrker henholdsvis Aarhus Universitet og København Universitet har – og hvordan vi kan tilføre værdi, der understøtter Arlas vækst på markedet for mejeriprodukter inden for sundhed, ernæring og præstationsfremme,” siger Michelle Williams, der også ser en stor fordel i, at det nye forskningscenter samtidig vil markere Danmark som førende, når det kommer til forskning og talentudviklingen inden for sunde mejeriprodukter og ernæring.

”Fra Institut for Fødevarers perspektiv vil samarbejdet med Arlas forskningscenter give os mulighed for at udvikle flere projekter, både inden for murene, på tværs af universiteterne og sammen med Arla, hvorved vi kan samle de bedste hold. På denne måde vil vi være i stand til at levere den forskning, som Arla efterspørger og prioriterer. Det vil øge sandsynligheden for, at forskningen bliver anvendt og kan gøre en forskel for Arla, men også for forbrugerne, både i Danmark og globalt i form af bedre kvalitet og flere sunde fødevarer."

Arlas forskningssamarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Universitet gælder fra 2015 til 2020.

Yderligere information

Email: dean.scitech@au.dk