Åbent Landbrug på Danmarks Kvægforskningscenter ved AU-Foulum

Nu har du chancen for at få et unikt indblik i mælkeproduktion og kvægforskning, når Danmarks Kvægforskningscenter den 16. september 2018 byder velkommen til en spændende dag på et moderne højteknologisk kvægbrug. Dørene er åbne fra kl. 10-16 og alle er velkomne.

Der er noget for enhver, når Danmarks Kvægforskningscenter ved AU-Foulum slår dørene op til Åbent Landbrug. Kvægforskningscenteret er et moderne landbrug og samtidigt et forskningssted, hvor der anvendes rigtigt meget højteknologi i hverdagen. Derfor kan de besøgende se nærmere på computerstyrede foderstationer, malkerobotter, aktivitetsmålere, automatiske strømaskiner og en selvkørende rengøringsrobot på spalterne i løsdriftsstalden, som rummer 210 malkekøer af racerne Holstein og Jersey.

For de voksne er der rig mulighed for at få et indblik i nogle af forsøgscentrets mange forskningsprojekter. Af aktuel kvægforskning kan der blandt andet fremvises emner som fodringsforsøg med tang til kalve, der handler om at undersøge, om tang har en sundhedsfremmende effekt hos kalve og smågrise. Der er også forsøg i gang, som undersøger, hvordan man hjælper malkekoen bedst muligt i overgangen fra høj mælkeproduktion til ophør af malkning. I andre projekter er der fokus på opstaldning og management samt dyrenes adfærd og velfærd.

For de mindste er der mulighed for at få en rutsjetur i halmen, klappe kalve og prøve en moon-car-bane i laden. Der er smagsprøver fra Arla, man kan løse gårdquizzen samt besøge vores høstmarked, hvor lokale producenter sælger deres varer. Her er det i år også muligt at købe og sælge legetøj. Desuden kan du høre om jagt og Lions Club står klar til at sælge pølser og kaffe i laden.

Vi håber at se dig og din familie og venner til en sjov og lærerig dag. Du finder Danmarks Kvægforskningscenter på adressen: Burrehøjvej 49, 8830 Tjele.

Bag Åbent Landbrug står organisationen Landbrug & Fødevarer, og arrangementet tæller mere end 50 deltagende landbrug i hele landet, som slår dørene op i tidsrummet 10-16.

Se yderligere oplysninger om Åbent Landbrug.

Flere oplysninger

Linda Søndergaard Sørensen