Kølpin Ravns Legat

Kølpin Ravns Legat 2019

Det er nu muligt at ansøge om del i legatet fra Kølpin Ravn. Legatet har til formål at fremme plantepatologiske studier og at støtte forskning indenfor botanikken.

Uddrag af vedtægter for Legatet:

Legatets formue er tilvejebragt ved en sammenlægning af professor dr. Fr. Kølpin Ravns Legat og Ernst Grams Mindelegat.

Der foretages uddeling én gang om året.

Ansøgninger skal indeholde en udførlig redegørelse for formålet og budget for den ansøgte aktivitet skal vedlægges. Uspecificerede ansøgninger afvises. Det skal endvidere oplyses, om der er søgt støtte til formålet fra anden side. Der vil generelt ikke kunne fås støtte til arrangementer m.v., der har fundet sted på det tidspunkt ansøgningen behandles af bestyrelsen. Bevillingstilsagnet bortfalder efter et år, medmindre andet aftales. Henvendelse herom rettes til formanden.

Ansøgning og uddeling i 2019:

Ansøgninger skal senest mandag den 8. april 2019 indsendes til formanden for bestyrelsen.

Formand:
Særlig rådgiver Jørgen B. Jespersen
Science and Technology, Aarhus Universitet
E-mail: jorgenb.jespersen@au.dk

I 2019 forventes uddelt 3-4 legatportioner af legatets midler fortrinsvis til yngre forskere eller specialestuderende der beskæftiger sig med plantepatologisk forskning. Svar på ansøgninger kan forventes ultimo april 2019.

Fakta

Frederik Kølpin Ravn (1873-1920) var en dansk botaniker og plantepatolog. Han forsvarede doktorgraden i 1900 og blev i 1907 professor i plantepatologi. I 1913 blev Frederik Kølpin Ravn leder for Statens Plantepatologiske Forsøg og var endvidere involveret i oprettelse af det plantepatologiske laboratorium i Lyngby. Legatets formue er tilvejebragt ved en sammenlægning af professor dr. Frederik Kølpin Ravns Legat og Ernst Grams Mindelegat.

Læs mere om F. Kølpin Ravn