Forskningens Døgn 2014

Forskningens døgn lørdag 26. april på AU Foulum

Hop på cyklen og kom til et spændende foredragsarrangement på Forskningscentret i Foulum om folkesundhed og fødevareforskning. Tre forskere fra Aarhus Universitet giver hver deres vinkel på temaet med udgangspunkt i egen forskning. Arrangementets foredrag henvender sig mest til store børn (+12 år) og voksne.

Cyklistforbundet arrangerer fælles cykeltur fra Overlund til Foulum, og vi sørger for en lille forfriskning ved målstregen. Mette Nielsen, Formand for Ældre- og Sundhedsudvalget i Viborg Kommune, byder velkommen.

Alle er velkomne – også jer som tager bilen eller bussen.

Adresse: AU Foulum, Blichers Allé 20, Foulum, 8830 Tjele

Folkesundheden og fødevareforskningen

Foreløbigt program

Kl. 9.00 Velkomst v/Cyklistforbundet, Viborg. Løbet skydes i gang v/rundkørslen i Overlund

Kl. 10.00 Ankomst til Forskningscentret i Foulum. Hjemmelavede müslibarer, kaffe/the og vand.

Kl. 10.15 Velkomst v/Formand for Ældre og Sundhedsudvalget Mette Nielsen – herunder præsentation af udvalgets arbejde i relation til dagens tema

Kl. 10.30 Speedforedrag. Tre forskere fra Aarhus Universitet giver hver deres vinkel på temaet med udgangspunkt i egen forskning:

Christina Catherine Dahm, Lektor på Institut for Folkesundhed:
Hjertens god mad og drikke – hvad ligger bag kostrådene?

Et foredrag om befolkningens sundhedstilstand og livsvaner, lidt om grundlaget for kostrådene og hvordan man evt. efterlever dem.

Søren Borg, Lektor på Institut for Molekylærbiologi og Genetik:
Korn som vitaminpiller
Fejlernæring er et af de største problemer i verden. En tredjedel af jordens befolkning er i større eller mindre grad ramt af mangel på jern og en næsten lige så stor gruppe mangler zink og vitamin A. Problemet, der også kaldes den skjulte sult, skyldes menneskers manglende mulighed for gennem deres kost for at få dækket deres daglige behov for mineraler og vitaminer. International forskning prøver at afhjælpe disse problemer og i den forbindelse arbejder vi på at forstå og forbedre indholdet af jern og zink i de spiselige dele af vores kornafgrøder.

Bjørn Petrat-Melin, Ph.d.-studerende på Institut for Fødevarer:
Sundhedsfremmende komponenter
i mælk

Mælk er en fast bestanddel af den nordeuropæiske kost – men er det overhovedet en god idé? Vi tager et kig ned i den komplekse blanding af næringsstoffer som mælken er, og prøver at finde ud af hvordan dens mange indholdsstoffer påvirker den menneskelige krop.

Kl. 12.00 Afslutning og retur til Viborg

Tilmelding er kun nødvendig for store grupper (>10 personer). Tilmelding til Ejner Serup, ejner.serup@agrsci.dk, senest torsdag den 24. april 2014.

Vel mødt!